استفاده از نرم افزار جئوجبرا در تقویت انگیزه یادگیری و درک مفهوم انتگرال گیری چندگانه
کد مقاله : 1031-IMEC
نویسندگان
آسیه ابراهیم زاده *1، حمیدرضا کاشفی2، فهیمه کلاهدوز3
11گروه آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی889 -14665 ، تهران، ایران
2گروه آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی889 -14665 ، تهران، ایران
3گروه آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665تهران، ایران
چکیده مقاله
استفاده از نرم افزارهای گرافیکی مانند جئوجبرا دارای پتانسیل در پرورش یادگیری فعال و افزایش میزان علاقه یادگیرندگان نسبت به درس ریاضی است. در این پژوهش، تاثیر استفاده از نرم افزار جئوجبرا بر انگیزه یادگیری دانشجو-معلمان مرکز شهید رجایی اصفهان در آموزش مبحث انتگرال گیری چندگانه در درس ریاضی عمومی ۲ مورد بررسی قرار گرفت. روش مورد استفاده در این پژوهش روش تحلیل کیفی است، و گردآوری اطلاعات با استفاده از پنج پرسش باز پاسخ انجام شد. در این روش کیفی کدگذاری محوری مورد استفاده قرار گرفت. نمونه مورد بررسی شامل 36 نفر از دانشجو معلمان رشته آموزش ریاضی دانشگاه فرهنگیان مرکز شهید رجایی اصفهان است. نتایج پژوهش نشان داد که استفاده از نرم افزار جئوجبرا در مبحث انتگرال چندگانه درس ریاضی عمومی ۲ منجر به افزایش انگیزه دانشجو-معلمان شده است. همچنین تحلیل داده های کیفی نشان می دهد که نرم افزار جئوجبرا به دانشجو-معلمان در درک مفاهیم ریاضی و ایجاد تنوع در کلاس کمک کرده است.
کلیدواژه ها
انگیزه یادگیری ریاضی، دانشجو معلمان، ریاضی عمومی ۲، نرم افزار جئوجبرا
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی