روند پژوهش و کاربرد فناوری های نوین در آموزش ریاضی در دبستان های تهران
کد مقاله : 1003-IMEC
نویسندگان
محمدمهدی نامی *، مریم رشیدیان، آسیه معمار
پردیس چمران، دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
این پژوهش به بررسی میزان روند (فراگیری) و نقش انفورماتیک و فناوری های نوین در مقطعی بین سال‌های 1398 تا 1403 در حوزه آموزش ابتدایی می‌پردازد. این مطالعه بر اساس پرسشنامه‌های برخط ارسالی برای 200 معلم دبستان های مناطق 13 و 14 تهران تهیه شده است. بر اساس 190 پاسخ دریافتی از 48 دبستان دخترانه و پسرانه مناطق 13 و 14 تهران، برخی روندها و تمایلات رایج کنونی در حوزه انفورماتیک آموزشی عبارتند از: هوش مصنوعی، واقعیت مجازی/واقعیت افزوده، گیمیفیکیشن، یادگیری تطبیقی (تعیین محتوا و میزان سختی سوالات بر اساس عملکرد دانش‌آموز)، رسانه‌های اجتماعی، اینترنت اشیاء و یادگیری سیار.
نتایج نشان داد سه گرایش تحقیقاتی برتر فعلی در حوزه انفورماتیک آموزشی شامل گیمیفیکیشن، رسانه های اجتماعی و تحقیقات هوش مصنوعی است. ابزار فناوری نه تنها آموزش را متحول ساخته، بلکه در ارزشیابی آموزشی دانش‌آموز موثر بوده، می تواند نقاط ضعف و قدرت آنها را شناسایی نموده، به معلمان اجازه می دهد تا روش های تدریس خود را برای رفع نیازهای تک تک دانش‌آموزان سازماندهی نمایند. همچنین، دانش آموزان را به مهارت های موردنیاز جهت موفقیت در قرن 21 مجهز می کند.
کلیدواژه ها
فناوری های نوین، آموزش، یادگیری، هوش مصنوعی، فناوری اطلاعات.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر